RECEPT

Idag är det söndag. För två dagar sen avslutade jag min detox.
Och hihi, jag känner mig som en liten solstråle, lysande och fylld av energi! :D 
 
Sammantaget har jag mått väldigt bra under hela kuren, varit lite frusen och fått en mer irriterad hy förvisso men inget mer extremt än det. Men innan jag började var jag orolig. Orolig för att jag inte skulle orka med ordentligt, att det skulle vara svårt att dra ner på antalet kaffekoppar (morgonkaffe var ju för tusan det heligaste på hela dagen!) och att det skulle bli ett helvete att sluta röka. När jag har försökt sluta förut har jag nämligen blivit rejält nedstämd, och titt som tätt dessutom exploderat, slitit mitt hår och förvandlats till ett litet ilsket bi... Men denna gång har det gått över alla mina förväntningar, och det är verkligen en grym känsla. En känsla av frihet!
De två första dagarna är tuffare än de resterande men ganska snabbt infann sig ett inre harmoni i min kropp och i mitt sinne, detta var något som kom så pass tidigt som under dag två för mig. Och är något som sen funnits kvar genom hela kuren, och även nu efteråt. Jag tror det till stor del var den underbara känslan som taggade mig att fortsätta när det kändes lite motigt, gjorde så jag istället vred upp envisheten ytterligare ett snäpp :P
 
Idag, denna sista bloggdag, vill jag förutom dessa ord även avsluta med att dela med mig att ett gäng recept jag njutit av under just min detox-resa!
 
Men innan du skrollar nedåt vill jag att du tar till dig följande recept och lägger det nära hjärtat, det är det mest betydelsefulla av dem alla och lyder...
 
Beslutsamhet - Envishet - Mod - Tilltro till dig själv 
Med dessa beståndsdelar kan du gå hur långt som helst!
 
 
 
GRÖNSAKSGRYTA MED STING!
1 bukett broccoli
2 morötter
1 squash
1 blomkålshuvud
3 tsk tahini
1 dl naturella caschewnötter
Några cm chili (välj cm efter önskad styrkar)
Curry
Örtsalt
Olivolja till stekning
 
 
Rosta nötterna i en torr stekpanna. Skär blomkålen och broccolin i mindre buketter. Hyvla squashen och morötterna på längden med en osthyvel så du får tunna remsor. Stek squashen mjuk i lite olivolja. Stek broccolin och blomkålen i olivolja i en annan större panna vid sidan av. He i lite vatten när det börjar bli ordentligt varmt. Blanda i squashen när den är klar och stek istället morötterna mjuka i den lilla pannan tillsammans med chilin och curryn. När allting är lagom tillagat, dvs. mjukt men fortfarande med lite stadga i, blandar du samman allting i en bunke och rör i tahinin. Kryddar sen med örtsalt efter smak.
 
 
 
HALLON- OCH PASSIONSFRUKTSMOOTHIE
  
Mixa 2 dl havremjölk, 1 skopa Ultra shake (vanilj), 1 passionsfrukt, 1,5 dl frysta hallon och 2 msk Aloe vera Berry.
Klart!
 
 
 
BLOMKÅLSPANNA MED FETAOST OCH LINSER
1 blomkålshuvud
1 gul lök
ca 1 dl gröna linser
1 pkt ekologisk fetaost (jag väljer med vegetabiliskt ystensym istället för löpe)
4 morötter
2 msk hemmagjort jordnötssmör (det går såklart bra att använda en variant direkt från affären också, men var uppmärksam för tillsatt socker! Läs innehållsförteckningen och välj en sort utan socker)
Olivolja att steka i
 
 
Dela löken på mitten och skär varje halva i tunna skivor. Fräs i rikligt med olivolja och fyll på i pannan allt eftersom du delar blomkålen och skär morötterna i tunna skivor. Koka linerna i en gryta bredvid under tiden. Tärna fetaosten och bland i när grönsakerna i pannan börjar mjukna en smula och fått sig lite färg, klicka även i jordnötssmöret och blanda sist i de färdigkokta linserna. Salta efter smak men tänk på att försöka vara måttlig, använd gärna örtsalt. Låt gärna pannan stå ett par minuter på eftervärmen så det gosar ihop sig ordentligt, sen är det bara att njuta!
 
 
 
Tack alla ni som följt mig på min lilla resa! Och tusen tack för pepp och härliga hejjarrop längs vägen, det värmer otroligt. 

 
 
 
Kärlek och respekt
//Kinna
 
 
 

Kommentarer:

1 Tess:

skriven

Mums, vad gott det ser ut! :) Kram

Kommentera här: